Personbil

Information om utbildningen

Personligt & effektivt!

Vi följer ett effektivt upplägg som anpassas till varje individ – intensivt eller i lugnare tempo. Besök oss på plats för personlig service eller välj bland våra tjänster på e-handeln och påbörja din resa mot körkortet redan idag. Vi erbjuder flera olika finansieringsalternativ!

Köp paket via e-handeln

1. Skaffa körkortstillstånd

Innan du börjar övningsköra – hemma eller på trafikskolan – behöver du ett körkortstillstånd. Du ansöker på transportstyrelsen.se. En optiker kan hjälpa dig med den synundersökning som krävs.

Vill du övningsköra privat?

Då behöver du och din handledare gå en Introduktionsutbildning, och sedan ansöka om handledarskap. Introduktionsutbildningen kan du boka via vår e-handel och ansökan om handledarskap görs på transportstyrelsen.se. Din handledare är även välkommen att följa med på trafiklektionerna.
Boka Introduktionsutbildning

2. Teori & praktik

Varva teori och praktik under din utbildning. Vi erbjuder flera olika paket för att du ska hitta det som passar just dig. Hos oss kan du köra både manuell och automat (elbil) samt simulator.

Vi använder undervisningsmaterialet Teoricentralen och Körhäftet som båda ingår i Startpaketet. I materialet ingår övningsfrågor som du kan använda under dina studier samt testfrågor som förberedelse inför Trafikverkets kunskapsprov. Den teori du jobbar med i ditt undervisningsmaterial kompletteras med lärarledda teorilektioner, de hålls vanligtvis på torsdagar kl. 16.30-18.30.
Den praktiska utbildningen utgår från dig och din tidigare kunskap. I undervisningsmaterialet hittar du alla moment och hur du ska förbereda dig inför dem. Använder du materialet flitigt och kommer väl förberedd till trafiklektionerna minskar du antalet lektioner. Och får en effektivare inlärning som håller längre. Lektioner bokar du enkelt via appen elevcentralen.

3. Riskutbildning

Riskettan handlar om riskbeteenden som har särskilt stor betydelse för säkerheten, hur alkohol, droger och trötthet påverkar körning och omdöme. Utbildningen är fyra timmar och hålls på trafikskolan. Riskettan kan du göra närsomhelst under utbildningen. Boka Riskettan

Risktvåan, halkan, genomförs på Olofströms Trafikövningsplats. I samband med utbildningen tränar vi avancerad landsvägskörning mellan Karlskrona och Olofström i en av våra elbilar. Risktvåan ligger sent i utbildningen. Vi ser när du är redo och bokar dig när det är dags.

Genom hela utbildningen lägger vi också mycket stor vikt vid riskmedvetande, med speciellt fokus vid på- och avfarter på landsväg, avstånd till andra trafikanter och ett defensivt körsätt. Mörkerkörning genomför du i vår simulator och bokas vanligtvis upp i samband med Riskutbildning del 2.

4. Prov

När du har genomgått din utbildning på trafikskolan, och riskutbildningen är avklarad är det dags att genomföra ditt kunskaps- och körprov. Om du har behov av anpassat kunskapsprov behöver du meddela oss det och se till att skicka in en särskild ansökan i god tid till Trafikverket eftersom handläggningstiden kan vara lång. På dagen för körprovet möts vi på trafikskolan för ett sista pass innan det är dags. Sen kör vi till Trafikverket där provet börjar. Självklart använder du trafikskolans bil som du är van vid. Du kan göra provet med manuell växel eller automat (elbil).

Film från Trafikverket om Kunskapsprov och Körprov.

Nyktert

Med stort fokus på säkerhet använder vi alkotest på trafikskolan. Alla elever gör ett utandningsprov innan körlektionen börjar. Om ditt prov inte går igenom ställs körlektionen in och full avgift debiteras.

Finansiering

De flesta väljer att finansiera sin körkortsutbildning genom att betala löpande eller förskottsbetala. Det går att betala på plats eller på vår e-handel med kort eller Swish.

Andra finansieringsalternativ:

• Avbetalningsplan via Resurs Bank – beräkna belopp
    mejla till info@trossotrafikskola.se eller ring oss på 0455-25568 om du vill veta mer.

Ordinarie priser Personbil

Trafikskolans priser:
Startpaket manuell/automat 1995:-
-Vägledning, plan, uppstartmöte
-2 st Teorilektioner grundteori
-Teoricentralen inkl. övningsfrågor
Trafiklektion 40 min 680:-
Trafiklektion 55 min 935:-
Trafiklektion Grupp 55 min 700:-
Simulatorövning 55 min 200:-
Fordonslektion 315:-
Riskettan 950:-