Information om utbildningen

Utbildning för motorcykel

Som motorcyklist är det viktigt att ha rätt grundbeteende i hur man hanterar en motorcykel. Körprovet är en sak att klara av, med rätt grundbeteende kommer du ha både teknik och taktik för att fortsätta utvecklas under hela ditt Mc-liv.

• Utbildning i Grupp för en effektiv utbildning
  • Rätt teknik och taktik skapar säkra förare
  • Personlig plan av hela din utbildning
  • Egna kläder godkänd för mc-körning
  • All praktisk utbildning utgår från manöverbana i Kallinge
  • Vi använder BMW 750GS från 2022 som elevmotorcykel

Inför utbildningen

Innan du börjar övningsköra hemma eller på trafikskolan måste du ha körkortstillstånd. Detta ansöker du om på transportstyrelsen.se. En optiker kan hjälpa dig med den synundersökning som krävs. Du behöver en godkänd legitimation. Tänker du övningsköra privat? Då måste den du ska övningsköra med ansöka om handledartillstånd. Det ansöker man också om på transportstyrelsen.se.

Länkar inför din utbildning

Bli en tänkande och säker Mc-förare

Full kontroll SMC

Utrustning

Du behöver skaffa egen utrustning som är godkänd för Mc-körning.

Här kan du läsa om skyddsutrustning på SMC genom att klicka här

Utbildning

• Grupplektion Trafik
    1 lärare 2 elever, en elev kör och den andra eleven åker tillsammans med läraren, vi skiftar förare under lektionen. Den som åker med läraren har möjlighet att dra nytta av hur läraren agerar i olika trafiksituationer och du observerar eleven som kör framför samtidigt som du hör feedbacken från läraren och kan delta i diskussionen tillsammans. Detta leder till effektivare utbildning och mer utbildningstid vid det aktuella övningsområdet till en lägre kostnad för dig som elev.
  • Manöverlektion På manöverbanan har du alltid tillgång till egen motorcykel från trafikskolan och vi jobbar i grupp med 2-4 elever. För dig som är nyinskriven elev eller nybörjare och ska ta din första lektion börjar vi alltid med att jobba på vår manöverplan där du i lugn och ro får bekanta dig med motorcykeln och får verktyg av din lärare så att du blir trygg i hanteringen av motorcykeln. Som motorcyklist är det viktigt att ha rätt grundbeteende i hur man hanterar en motorcykel. T.ex. Körställning, gasa, bromsa, styra och växla i olika hastigheter. Under dessa lektioner övar vi också på Trafikverkets provbanor, men det förutsätter såklart att du känner dig trygg med att hantera motorcykeln under olika förhållanden.
  • MC-säsongen sträcker sig vanligtvis från april till sista september.

Teorilektioner och övningsprov

Du har möjlighet att lära dig grundteorin som ingår i alla behörigheter genom att närvara på våra teorilektioner, vanligtvis torsdagar kl. 16.30-18.30, samt ett speciellt tillfälle för just MC-elever. Ditt teorimaterial som ingår i inskrivningsavgiften hittar du på Teoricentralen.se i form av text, film och övningsfrågor. Frågorna uppdateras hela tiden allt eftersom Trafikverkets prov förändras vilket gör att du alltid har tillgång till färsk information hos oss. Inloggningsuppgifter får du vid inskrivningen.

Riskutbildning 1 & 2

För att kunna ta körkort för motorcykel ska du vara godkänd på de två obligatoriska riskutbildningarna. Riskutbildning 1 är teoretisk och handlar om alkohol, droger, trötthet och övriga riskbeteenden. Riskutbildning 2 är både praktisk och teoretisk och handlar om särskilda riskmoment för motorcykelförare.

Kunskaps- och körprov

Innan din utbildning gör vi en plan för hela utbildningen och bokar då in ditt kunskapsprov och körprov.

Om du har behov av anpassat kunskapsprov behöver du meddela oss det och se till att skicka in en särskild ansökan i god tid till Trafikverket eftersom det är långa väntetider.
Körprovet för motorcykel består av två delar – körning i trafik och körning på manöverbana. Under körlektionerna avgör du och din trafiklärare vad du behöver träna mest på. På provet kör du trafikskolans MC som du är van vid.

Priser Motorcykel

Trafikskolans priser:
Inskrivningsavgift 1950:-
Grupplektion stad/landsväg 120 min 1900:-
Trafiklektion PT 120 min 2550:-
Grupplektion manöverbana 70 min 1110:-
Manöverbana PT 70 min 1490:-
Fordonslektion 45 min 350:-
Riskettan 950:-
Risktvåan 4000:-
MC på prov 1500:-
Transportstyrelsens & Trafikverkets avgifter: