Moped

Det efterlängtade Mopedkortet!

Det är något speciellt att ta sitt första körkort – frihet, glädje, gemenskap. Oavsett vilka anledningar just du har att ta mopedkort, så hjälper våra erfarna mopedlärare dig att lyckas på bästa tänkbara sätt i trafiken.

Du bokar och betalar via vår e-handel. Välj Artikel-Kurs och Filter-Moped. Nya kurser läggs ut löpande.

Information om utbildningen

Dina fördelar

• Du får läromedel och frågor från Teoricentralen.se
  • Perfekt avvägning mellan tidsåtgång och kunskap/färdighet baserat på många års erfarenhet av moped- och MC-utbildning
  • Läromedel online tillgängligt där du är
  • Möjlighet att köra i simulator med ratt och växelspak
  • Unikt engagemang från oss på Trossö Trafikskola – vi är med dig hela vägen och tar ansvar för att leverera en förstklassig utbildning med gott resultat

Inför utbildningen

För att ta körkort för behörighet AM måste du ha körkortstillstånd och godkänd legitimation t.ex. pass eller ID-kort. Du ansöker om körkortstillstånd på transportstyrelsen.se. En optiker kan hjälpa dig med det syntest som krävs. Du behöver ha fått ditt körkortstillstånd innan kursstart.
TIPS! Ansök om körkortstillstånd i god tid innan du har fyllt 15. Det kan ta lite tid att få det. Utbildningen kan du påbörja när du är 14 år och 9 månader.
Du behöver även skaffa dig en godkänd hjälm för mopedkörning.

Teori & praktik i samspel under utbildningen

Teori och praktik varvas under utbildningen enligt den undervisningsplan som du får del av vid bokningen. Den teoretiska utbildningen består av tre teorilektioner i grupp på trafikskolan samt studiematerial på Teoricentralen.se. I slutet av utbildningen görs en uppföljning av teorin och därefter jobbar du med frågor på Teoricentralen.se inför kunskapsprovet på Trafikverket. Du ska även genomföra praktisk körning på manöverbana och i trafik. Hela vår utbildning går ut på att öka riskmedvetandet och att skapa en trygg förare som har ett defensivt körsätt.

Avslutningen

Din trafiklärare kommer löpande att kontrollera dina kunskaper och färdigheter under lektionerna. Du blir godkänd när du och din trafiklärare är överens om att du är färdigutbildad. Hur många lektioner som behövs är olika från person till person, men de flesta klarar sig på de lektioner som ingår i kursavgiften.

Kunskapsprov

När du har genomgått din utbildning på trafikskolan, och alla övningsprov är klara, är det dags för Trafikverket att kontrollera dina kunskaper. Trafikskolan bokar prov åt dig när du är bokad på kursen och du har godkänt körkortstillstånd. Om du har behov av anpassat kunskapsprov behöver du meddela oss det och se till att skicka in en särskild ansökan i god tid till Trafikverket eftersom du annars kan riskera långa väntetider.

Alkotest

Vi tar strid mot alkohol i trafiken. Detta innebär bl.a. att alla elever måste göra ett utandningsprov innan körlektionen börjar. Om ditt utandningsprov inte är OK ställs körlektionen in och full avgift tas ut.

Priser mopedklass I (AM)

Trafikskolans priser:
Mopedutbildning klass I 6500:-
Transportstyrelsens & Trafikverkets avgifter:
Kunskapsprov 325:-
Fotografering på Trafikverket 80:-