Personbil med släp (BE)

Information om utbildningen

Körkortsutbildning för personbil med släp (BE)

Ett BE-kort är för dig som behöver dra riktigt tungt och inte vill behöva oroa dig för om din körkortsbehörighet räcker till. Behörighet BE ger dig möjlighet att dra ett ekipage med personbil med totalvikt max 3500 kg och tillkopplat släp med totalvikt max 3500 kg, sammanlagt 7500 kg. Utbildningen sker i grupp för maximal effektivitet, men kan även genomföras individuellt.

Använd Transportstyrelsens släpvagnskalkylator för att ta reda på vilken behörighet som krävs för just din kombination av bil och släp.

Under utbildningen och på provet kör du Volkswagen ID.4 och Thule släpvagn med kåpa. För dig som har manuellt körkort sedan tidigare så får du fortsätta att köra manuell bil på din BE-behörighet trots att du gör körprov för BE med elbil (automat).

Här följer fem enkla steg till ditt körkort:

1. Skriv in dig och skaffa körkortstillstånd
För att ta körkort för behörighet BE behöver du ha körkortstillstånd, det räcker inte att du redan har ett B-körkort. Detta ansöker du om på transportstyrelsen.se. En optiker kan hjälpa dig med det syntest som krävs. När du skriver in dig hos oss får du tillgång till böcker och elevcentralen.se med de övningsprov som finns där.

2. Gör teori
Du har möjlighet att läsa själv och att gå på teorilektionerna för grundteorin som ingår i alla behörigheter. När du känner dig redo att testa dina kunskaper kan du börja med övningsproven på elevcentralen.se eller i appen Körkort nu med elevcentralen.

3. Gör kunskapsprovet
När du är färdig med alla övningsprov bokar vi kunskapsprov på Trafikverket åt dig. Om du har behov av anpassat kunskapsprov behöver du meddela oss det och se till att skicka in en särskild ansökan i god tid till Trafikverket eftersom det kan ta tid att få ansökan beviljad. När du har klarat ditt kunskapsprov så bokar vi tid för övningskörning och körprov. Kom ihåg att ta med godkänd legitimation till provet.

4. Övningskör
Körningen görs i grupp om max 3 deltagare plus läraren.

Innehåll:

• 90 min gemensam säkerhetskontroll, lastsäkring och genomgång av fordonens registreringsbevis
  • 150 min trafiklektion.

Ibland är det nödvändigt att köra fler lektioner på trafikskolan, och skulle det behövas så köper man till detta enligt aktuell prislista.

5. Gör körprovet
På dagen för ditt körprov tar du dig till provplatsen för att visa upp dina kunskaper och färdigheter för Trafikverkets personal. Vi förser dig med en godkänd fordonskombination till provet. Du behöver ha godkänd legitimation med dig när du ska genomföra ditt prov.

Priser BE

Trafikskolans priser:
Släputbildning BE 6000:-
Extralektion 1600:-/tim
Transportstyrelsens & Trafikverkets avgifter:
Fotografering på Trafikverket 80:-
Kunskapsprov 325:-