Personbil med släp (B96)

Information om utbildningen

Utbildning för körkortsklass b96 – Personbil med släp

Behöver du det där lilla extra för att få köra din fordonskombination? Då är utökad behörighet B rätt alternativ för dig. Hos oss följer du ett väl beprövat upplägg som ger gott resultat.

Använd Transportstyrelsens släpvagnskalkylator för att ta reda på vad som krävs för att få köra din kombination av bil och släp.

Här följer fem enkla steg till ditt körkort:

1. Skriv in dig och boka tid
Skriv in dig på trafikskolan så bokar vi upp övningskörning och prov åt dig.

2. Gör teori
Du behöver inte göra något kunskapsprov för att få körkort för utökad behörighet B. Du ska ändå studera ditt läromedel för att få en effektiv övningskörning och för att klara körprovet.

3. Övningskör
Utbildningen sker i grupp med upp till 3 deltagare.

Innehåll:

-90 min gemensam säkerhetskontroll, lastsäkring och genomgång av fordonens registreringsbevis
-150 min gemensam körning i trafik där deltagarna turas om att köra.

Ibland är det nödvändigt att köra fler lektioner på trafikskolan, och skulle det behövas så köper man till detta enligt aktuell prislista.

4. Fotograferas
Du måste fotograferas på Trafikverkets förarprovskontor innan ditt prov. Om du inte har gjort det innan provtillfället så får du inte genomföra provet. Närmsta förarprovskontor där du kan fotografera dig ligger i Karlskrona och öppettiderna hittar du på trafikverket.se. Du bokar själv tid för detta och ska visa upp godkänd legitimation vid fotograferingstillfället.

5. Gör körprovet
På dagen för ditt körprov tar du dig till provplatsen för att visa upp dina kunskaper och färdigheter för Trafikverkets personal. Du har tillgång till en godkänd fordonskombination på provet genom trafikskolan. Du behöver ha godkänd legitimation med dig när du ska genomföra ditt prov.

Vad krävs för att bli godkänd?
För att bli godkänd på provet ska du till att börja med kunna genomföra säkerhetskontroll och lastsäkring på fordonskombinationen. Du ska även kunna svara på frågor kring säkerhetskontroll, lastsäkring och fordonens registreringsbevis. Därefter kommer du att få visa att du har ett trafiksäkert beteende på vägarna. I det ingår att du ska genomföra någon form av manövreringsövning så som backning, vändning eller parkering i trafik.

Priser B96

Trafikskolans priser:
Släputbildning B96 5000:-
Extralektion 1600:-/tim
Transportstyrelsens & Trafikverkets avgifter:
Fotografering 80:-
Körprov 800:-