Moped klass II

Förarbevis ger möjligheter

För många är mopedkörning en känsla av frihet. För vissa är det ett sätt att ta sig fram snabbare. Med ett förarbevis i handen öppnas en mängd möjligheter upp. Den tid du lägger på ditt förarbevis har du dessutom stor nytta av om du bestämmer dig för att ta körkort längre fram i livet.

För att boka dig på kurs för moped klass 2 behöver du mejla eller ringa oss.

Information om utbildningen

Inför utbildningen

Innan du börjar din utbildning bör du skaffa godkänd legitimation t.ex. pass eller ID-kort. Du bör även se till att skaffa dig lämplig skyddsutrustning för mopedkörning.

Teorilektioner och övningsprov

Den teoretiska utbildningen består av tre teorilektioner. Vi använder oss av teorimaterialet ”Köra moped” som ligger digitalt på elevcentralen.se. Teorimaterialet ingår i kursavgiften. I materialet finns övningsfrågor som du använder till att kontrollera dina kunskaper och förbereda dig inför slutprovet.

Körning

Den praktiska utbildningen består av körning på manöverbana. I översikten av undervisningsplanen hittar du en noggrannare beskrivning av övningarna. Du blir godkänd när du och din trafiklärare är överens om att du uppfyller kraven i undervisningsplanen. Hur många körpass som behövs är olika från person till person, men de flesta klarar sig på de som ingår i kursavgiften.

Slutprov

När du har fyllt 15 år och har genomgått din utbildning på trafikskolan, är det dags för dig att göra trafikskolans slutprov. Efter godkänt slutprov skickas intyg till Transportstyrelsen som utfärdar förarbeviset. När du har blivit rapporterad till Transportstyrelsen får du köra moped med din legitimation tills ditt förarbevis kommer.

Alkotest

Vi tar strid mot alkohol i trafiken. Detta innebär bl.a. att alla elever måste göra ett utandningsprov innan körningen börjar. Om ditt utandningsprov inte är OK ställs körningen in och full avgift tas ut.

Prislista moped klass II

Trafikskolans priser:
Mopedutbildning klass II 4500:-
Transportstyrelsens & Trafikverkets avgifter:
Tillverkning av förarbevis 250:-