Covid-19 - FAQ

Vi svarar på era vanligaste frågor

Varför bär vi munskydd i bilen?

Folkhälsomyndigheten menar att vi i första hand ska följa rekommendationerna att stanna hemma när man är sjuk, hålla avstånd och hålla en god handhygien. De rekommenderar användning av munskydd i miljöer där det inte går att hålla säkert avstånd. Det är viktigt att munskydd används på ett säkert sätt för att det ska få den önskade effekten. Instruktion för säkert användande av munskydd hittar du här.  Munskydd tillhandahålls av oss på trafikskolan och vi vill att du även gör dig av med det i våra avsedda soptunnor med lock när du har använt det färdig för att vi ska vara säkra på att det går rätt till. Vi hoppas på förståelse för om vi är ”petiga” med hur munskydden används, men det är en förutsättning för att de ska ha rätt effekt och inte förvärra smittspridningen.

Varför har ni Introduktionsutbildning online numera?

I ett led att minska smittspridningen beslutade Transportstyrelsen att vi från mitten av januari 2021 får lov att hålla kursen online, vilket tidigare inte har varit tillåtet. Vi har sedan november 2020 till mitten på januari 2021 ställt in de fysiska kurserna och började med onlinekurser från första dagen det blev tillåtet.

Hur gör ni med Riskettan?

Riskettan är ett av de obligatoriska momenten för att ta körkort och den får inte bedrivas på distans. Vi håller den på Brinova Arena för att se till att varje deltagare har över 10 kvadratmeter till förfogande under kursen.

Här är några exempel på vad vi gör:

• Elever eller lärare som uppvisar symptom får inte närvara
  • Alla kontaktytor desinficeras innan, under och efter kursen
  • Det finns möjlighet att tvätta händer med tvål och vatten samt tillgång till handsprit
  • Vi ser till att upprätthålla minst 1,5 m avstånd under hela vistelsetiden
  • Ventilationen är väl tilltagen och överdimensionerad för ändamålet
  • Vi serverar fika på ett smittsäkert sätt

Varför har ni begränsat besökstiderna på trafikskolan?

Vi anser att vår bransch ska agera säkert och visa på gott omdöme. Ju färre människor som vistas i våra lokaler, desto mindre risk för smittspridning. Vi finns istället tillgängliga via e-post, sms och telefon. Många av våra tjänster och vissa produkter går även att köpa via vår e-handel.